Skip to content

Lokalt selskap vant fram og får millionerstatning

MN24 →
Klikk her for å lese artikkelen i Avisa-ST.
Catharina Morken – Avisa-ST.

Lokalt selskap vant fram og får millionerstatning: – Kunder ble truet, presset og manipulert.

Gjensidige må betale skyhøy sum i erstatning til fire Varig-selskaper etter å ha tapt i retten for femte gang.
– De villedet kundene våre, sier Sidsel Rian i Varig Orkla forsikring.

Sidsel Rian i Varig Orkla forsikring er svært glad for at de har vunnet fram overfor Gjensidige forsikring. FOTO: PRIVAT

 

Forsikringsgiganten Gjensidige er dømt til å betale fire Varig-selskaper totalt 103,4 millioner kroner.

I tillegg må Gjensidige betale saksomkostningene for Varig-selskapene.

Gjensidige har anket dommen til lagmannsretten.

 

Ett av fire

Varig Orkla forsikring er ett av de fire Varig-selskapene som har vunnet fram. Daglig leder i det lokale forsikringsselskapet, Sidsel Rian, sier at deres andel av rettsoppgjøret vil være på i overkant av 16 millioner kroner.

– Jeg ble veldig fornøyd og glad. Vi føler det er en riktig dom. Vi har fått fram vår side av saken og har fått medhold i det, sier Sidsel Rian.

De fire Varig-selskapene har tapt mange millioner på bruddet med Gjensidige. Rettsapparatet har fem ganger slått fast at Gjensidige har overtatt kundene på en kritikkverdig og lovstridig måte.

 

– Har skremt og villedet

– At Gjensidige forsikring ASA har opptrådt som de har gjort, er både uforståelig og skuffende, sier Rian.

– Det verste er at de i denne prosessen har villedet og skremt kundene. Gjensidige har nektet å forholde seg til rettsavgjørelsene, norsk lov og skrevne avtaler. Vi har nå hatt fem rettsprosesser mot Gjensidige, og vi har vunnet alle sakene, sier Rian.

 

Startet i 1844

Varig Orkla forsikring er det samme selskapet som før het Orkla brannkasse, og som har en nesten 200 år lang historie i dalføret. Orkla brannkasse ble stiftet i 1844.

Senere ble det et samarbeid med Gjensidige, men ved nyttår i fjor opphørte dette samarbeidet.

Gjensidige er i dag etablert på Rømmetunet, mens det opprinnelige lokale selskapet, Varig Orkla forsikring, holder til i Remegården.

 

Har tapt alle rettssakene

Det er uenigheter som følge av «skilsmissen» ved nyttår i fjor som har ført partene til retten.

 

Her er litt historikk:

  • Sommeren 2020 ble det klart at Gjensidige og de fire Varig-selskapene ikke ble enige om en ny samarbeidsavtale.
  • Høsten 2020: Gjensidige nektet å utlevere og slette Varig sine kundedata fra samarbeidets felles datasystem.
  • Varig stevnet Gjensidige for retten for å få utlevert egne kundedata, og vant rettssaken. Gjensidige måtte også betale saksomkostningene.
  • Gjensidige fremmet samtidig krav mot Varig for brudd på avtalen om retten til å profilere Varigs merkevare. Gjensidiges krav ble avvist av retten. Gjensidige anket til lagmannsretten og tapte saken på nytt.
  • Gjensidige sendte varsel til Varigs kunder med informasjon om at de fra nyttår 2020/2021 automatisk ville bli kunder i Gjensidige.
  • Varig saksøkte Gjensidige, og vant saken.
  • Gjensidige anket også denne saken til lagmannsretten. Ankesaken endte med at Gjensidige tapte nok en gang.

 

– Ble flyttet uten samtykke

Så skjedde det som blir grunnlaget for rettssaken som endte med at fire Varig-selskaper blir tilkjent over 100 millioner kroner i erstatning fra Gjensidige.

Slik beskriver Sidsel Rian i Varig Orkla forsikring det som har skjedd:

– Etter at avtalen mellom oss opphørte ved nyttår i fjor, satte Gjensidige i gang et massivt angrep på Varigs kunder. Kunder ble truet, presset og manipulert til å flytte til Gjensidige. Kunder ble flyttet fra Varig og til Gjensidige uten samtykke. Gjensidige spredde massive usannheter om Varig i sin kundedialog. Dette førte til at Varig saksøkte Gjensidige på nytt, og vi fikk full seier samt erstatning for Gjensidiges brudd på markedsføringsloven og god forretningsskikk.

ST har lest dommen, og Rians påstander understøttes av det som framkommer i dommen, og som er grunnlaget for at Gjensidige ble dømt.

 

Uenig i dommen

Pål Rune Eklo er kommunikasjonssjef hos Gjensidige forsikring ASA. Han sier at selskapet er uenig i dommen:

– Vi er overrasket over utfallet og uenig i rettens vurdering. Derfor har vi bestemt oss for å anke til lagmannsretten. Avviklinga av samarbeidet med de fire brannkassene har vært en omfattende prosess. Vi er glad for at de fleste kundene har valgt å forbli i Gjensidige, og vi opplever at de er godt fornøyd med det, sier Eklo til ST.

 

Publisert: onsdag 26. januar 2022 kl. 15:45
Catharina Morken – Avisa-ST.

Back To Top